ROK 1968 Knap
Tomáš
Politické udalosti v roku 1968
prežívali naši občania pokojne. I keď vnútro i zahraničnopolitická
situácia bola v našej vlasti napätá ba až kritická, no naši občania to
prežívali mierne a v poriadku. Navonok nebolo badať žiadne ostrejšie
prejavy a vystupovania. V kancelárii MNV u telefónu mávali stále
službu členovia KSS a poslanci NV a títo občanov usmerňovali
v tom zmysle aby nerobili paniku,
aby zachovali kľud a poriadok.
Naši občania verili že naši politický
a vládni činitelia na čele s Dr. Husákom a prezidentom generálom
Svobodom vyvedú našu vlasť
z krízového napätia do konsolidovaného pokojného života. Naši občania
i keď počúvali z miestneho i zahraničného rozhlasu rôzne poburujúce
a štvavé správy, zachovali sa pokojne riadne nastupovali do práce do
závodov a na JRD. S porozumením prijali zmenu osobnosti
v ústrednom výbore KSČ a KSS ako i vo vláde našej ČSSR.
Zvlášť s uspokojením
prijali zákon o Československej federácii v bratskej jednote Čechov
a Slovákov a v úzkej spolupráci zo ZSSR.
V rokoch 1948 – 71 boli
organizovaní v KSS občania :
1. Benian
Pavel č. d. 66 11. Štúr Pavel 45
2. Benian
Tomáš 16 12.
Karvay Aladár 60
3. Kozár
Tomáš 17 13. Kobza Adam 76
4. Vták
Pavel 18 14.
Drobena Ján 79
5. Feranec
Pavel 20 15.
Feranec Michal 85
6. Feranec
Štefan 31 16. Knap Tomáš 90
7. Prekopp
Pavel 37 17.
Predný Ján 91
8. Klimek
Ján 38 18. Kobza Rudolf 93
9. Mihočka
Michal 42 19. Bíla Vojtech 47
10. Kováčik Jaroslav 46
Funkciu predsedu DO – KSS
zastávali :
1.
Michal Feranec
č.d. 85 od r. 1945
2.
Vojteech Bíla
č.d. 47
3.
Tomáš Benian
č.d. 16
4.
Pavel Feranec
č.d. 20
ROK 1971 – 1975
VOĽBY
Voľby do všetkých stupňov NV boli
plánované na prevedenie v roku 1968, no pre zvláštne politické udalosti sa
konali až v novembri 1971. Voľby boli organizáciou DO – KSS
a zložkami národ. frontu pripravené a prevedené v zasadacej
miestnosti Požiar. zbrojnice. Všetci navrhovaní kandidáti dostali 90 až 100 %
hlasov voličov a boli zvolení.
Na prvej ustanovujúcej schôdzke
novozvolených poslancov NV v dec. 1971 boli zvolení do funkcií rady MNV
a komisie nasledovne :
č. d.
1. Klimek
Ján 38 predseda
2. Kobza
Ján 23 tajomník
3. Kozár
Tomáš 17 člen
rady
4. Naď
Ján 101 člen
rady
5. Drobena
Ján 79 člen
rady
6. Bača
Ján 27 člen
rady
7. Feranec
Štefan 31 člen
rady
8. Feranec
Pavel 20 poslanec NV
9. Izakovič
Marian 37 poslanec NV
10. Vtáková Alžbeta 41 poslanec NV
11. Mihočka Michal 42 poslanec NV
12. Knapová Anna 74 poslanec NV
13. Knap Tomáš 90 poslanec NV
Do komisie na ochranu
verejného poriadku boli zvolení :
č. d.
1. Knap
Tomáš 90 predseda
2. Predný
Emil 100 člen komisie
3. Benian
Pavel 66 člen
komisie
4. Naď
Ján 101 člen komisie
5. Vtáková
Alžbeta 41 člen
komisie
VOLEBNÝ PROGRAM
Miestny národný výbor si dal do volebného
programu hodne náročných budovateľských úloh. Poslanci MNV preto museli
vynaložiť veľké úsilie na jeho splnenie. boli to nasledovné akcie :
nie je text
Z horeuvedených akcií
bolo do roku 1975 splnené :
1.
Bola dokončená
výstavba domu smútku a zakúpené bolo vnútorné zariadenie, stoly, stoličky
a osvetlenie.
2.
Bola dokončená
výstavba vodovodu a už v roku 1974 sa započali robiť prípojky do
domácností.
3.
Od domu č. 45 po
dom č. 33 dolu Suchým dolom bol vydláždený kanál.
4.
Bolo rozšírené
a opravené verejné osvetlenie obce.
5.
Bola prevedená
prístavba Požiarnej zbrojnice.
Na plenárnom zasadnutí poslancov Miestneho
národného výboru koncom roku 1975 boli pripomienky, že je potrebné do kroniky zapísať
ešte i ďalšie staršie udalosti – obyčaje staršie názvy a podobne.
Preto po ich zistení sú do kroniky
zapísané nasledovne :
NÁZOV ČASTÍ OBCE
1.
Od čísla domu 1
po 27, to je od školy nahor je Nová dedina
2.
Od čísla domu 28
po 32, je „Na hôrke“, tu najvýš položená časť na Hôrke sa volá Bakalár.
3.
Domy
v strede obce, popisné čísla 18, 33, 34, 35, 55, 36 sú zvané pri zvonici,
pri rampe, v rínku.
4.
Od čísla 46 až 54
sú Hnilíky a Šimovícke dvory.
5.
Dom číslo 61
a Pioniersky tábor sú Finčiná.
6.
Dom číslo 62, 63 je
za potokom.
7.
Od čísla 64 po 71
je Pod zámkom.
8.
Tri domy boli pod
zámkom v Kováčech humnách sú tam ešte zvršky základov a studňa.
Zváľané boli v rokoch 1910 – 20 . Bývali tam naposledy Kováčech horní Abaffý.
9.
Dvor JRD zvaný
Kamence.
10.
Nové domy číslo 73, 74, 75 je Pod Hnilíkom.
11.
Domy číslo 79 až 84 sú Zadnovícke dvory.
12.
Od čísla 85 až po 100 i č. 76 a 78 je Nová
ulica zvaná Sedlište.
13.
Časť obce od domu č. 25 až 28 cesta do pola sa menuje
Nad Kobzovci, potom až po rázcestie je cesta do pola zvaná Lištiaková.
KATASTRÁLNE ÚZEMIE
OBCE VIŠŇOVÉ
Rozdelenie podľa kultúr :
Názov časti chotára :
1.
Katastrálne
územie obce Višňové meria 555ha. Je rozdelené na 4200 parciel
2.
Zastavaná plocha
– intravilán
3.
Orná pôda
4.
Lúky
5.
Pasienky
6.
Lesy
7.
Vodný tok
8.
Cesty
9.
ČSD
10.
Neplodná pôda
Parcelné čísla sa začínajú
Pod zámkom a postupujú takto :
1.
Pod zámkom –
Kováčech humná – za potokom
2.
Predných humno
3.
Nová dedina,
popod Bukovinu
4.
Hôrka, Suchý dol,
Hnilíky, Zadných dvory
5.
Sedlište,
Predných kút, Pusté lúky, Pod Prachovnú
6.
Pod srnicú, Medzi
horami, Pod Stránim
7.
Pod veľkou
Dolinou, Pod Hájom, Omríšky
8.
Kuláčková,
Pečariská, Hôrka a za Hôrkou
9.
Kamence, Za
Pavlovci, Rubanice, Za zámkom
10.
Predné a Zadné hôrky, Tabla, Ledovna
11.
Pod Bakalárom, Za vrchom, Koryto, Frajer
12.
Rovenco, Záhrady, Pusté, Cintorín, Kopánky
13.
Finčina, Za dubom, Holina, Smrečina – Finčiná
14.
U Hrachovišta, Zahatie, Vráblech kút, za Valkovci
15.
Bukovina, Za Skalou, Močidlá, Žlabina, Valková hora
16.
Konská Dolina, Jutrá, Turecký járok, Rybník a nad
Rybnikom
17.
Cigánky a cigánsky járok, Valkovec, Račková, Labovská
18.
Rakytie, Cíbová, Bašáčky, Rechtorky, Chlebníkech jama
19.
Kopanica, Mukošová, Slobodná, Čabratce
a nadčabradcí
20.
Na Mrázech, Pýrová, Breziny, Huboče, Merigáč, Suchý
dol
21.
Pekelec, Mušková, Kamenný vŕšok, Pustá, Diely
22.
Polubinská cesta, Vaďovská, Poláková, Fargašov Vrch
23.
Nad Hôrkami, Hajdavá, Studienky, Dvorská, Bočina
24.
Danišová, Kubišová, Luhy, Hôrky – prvá až siedma
25.
Trhová dolina, Na linaji, Križne cesty, Nad Dielom
26.
Holý grún, Salašky, Brekovy, Bukoviny, Dolinky 1 až 5
27.
Srnica, Velká Dolina, Holé vrchy, Čelo, Na jame
PORIADKY,
ZVYKLOSTI, TRADÍCIE V OBCI
Hlásnik, hrobár,
zvonár, pokukáč
Koncom každého roka bola prevádzaná voľba
obecných sluhov. Konala sa voľba za verejnej účasti občanov v miestnosti
učebne školy.
Volili
sa :
1.
Štyria hájnici,
pre hájenie pola a s tých jeden i na hájenie lesov.
2.
Hlásnik, zvonár,
hrobár a pokukáč v jednej osobe.
3.
Pastier na
spoločné pasenie oviec a kozy.
4.
Pastier na
pasenie ošípaných.
5.
Pastier na
pasenie hovädzieho dobytka
6.
Hajtman
Na tieto obecné služby bývalo
vždy dosť záujemcov, no zvolený bol ten u koho bol predpoklad, že bude
jemu zverenú službu svedomite a dobre zastávať.
HÁJNICI
Mali za povinnosti strážiť
poľnohospodárske kultúry pred krádežou a poškodzovaním. Podobne
i obecné lesy. Mzdu za hájnickú službu si vyberali v obilí a to
tak, že chodili po domácnostiach koncom roka s vrecami a podľa
obhospodarovanej pôdy im občania dávali množstvo obilia tak ako to stanovilo
predstavenstvo obce. Finančný príspevok ako hájnické im občania dávali
dobrovoľné. Keď hájnik pristihol občana pri krádeži poľhospod. kultúr alebo pri
pasení dobytka na zakázanom, mal právo zobrať od neho dobrovoľne alebo
i nútene časť odevu či veci, ktorá sa u pristihnutého našla
a to: Kabát, čapicu, kapsu, vrece, plachtu, z dobytka reťaz, zvonec
s remeňom a pod. Za zobraný záloh potom hájnik žiadal finančnú
odmenu. Keď sa jednalo o väčšiu škodu, tak to bolo riešené komisiou zvanou
repozícia a cestou pána richtára.
HLÁSNIK, ZVONÁR, HROBÁR,
POKUKÁČ
Hlásnik mal za povinnosť:
1.
Zazvoniť na zvon
na veži, každý deň o 12. hodine a pred večerom, keď sa zotmieva.
V pracovný deň na mení zvon, v sobotu a v nedeľu, či iný
sviatok na zvon veľký. Na zvláštne sviatky výročné na dva zvony.
2.
V prípade,
že v obci niekto zomrel, tak zvonil každý deň o 10. hodine do
pohrebu. V deň pohrebu zvonil na počesť p. farára do obce na malý zvon. Na
začiatok pohrebného obradu na zvon veľký. Počas pohrebného sprievodu od domu
smútku a do príchodu k hrobu a potom počas kladenia nebožtíka do
hrobu a na rozchod účastníkov pohrebu.
Od pradávna až do roku 1950, hlásnik konal
i službu nočného strážnika. Túto službu konal v čase letnom, to bolo
od dňa sv. Juraja, to je 24. apríla do dňa sv. Michala, to je 29. sept. od 22
hodiny do druhej hod. rannej. V čase zimnom od 21 hodiny do tretej hod.
rannej.
Službu konal tak, že keď nastúpil tak
zazvonil na veľký zvon. Potom prešiel po dedine a viackrát zaspieval
pesničku:
1.
Chváľ každý duch
Hospodina i Ježiše jeho syna, uderila deviata (desiata) hodina.
2.
Opatrujte svetlo
oheň, aby nebol ľudom škoden, odpočívajte s pánem Bohem.
3.
Berte si Boha na
pomoc, vinšujem Vám šťastlivú noc uderila deviata (desiata) hodina.
Zo sebou nosil lampáš, trúbu
a halaparnu. Tak chodil po dedine až do druhej či tretej hod. rannej.
Pritom dával pozor na vznik požiaru a aj aby sa po dedine netúlali cudzie
osoby a aby nekradli. Každú hodinu odtrúbil koľko bolo hodín.
Pred ukončením služby, teda o druhej
či tretej hod. zase idúc po dedine viackrát hlasno zaspieval túto pesničku:
1.
Stávaj hore duše
verná, poklakni na kolená, pochváľ svojho Hospodina. Uderila druhá (tretá)
hodina.
2.
Stante hore
z svého lože, svätá Trojice, jeden večný bože smiluj sa nad nami. Uderila
druhá (tretá) hodina.
Za tým odtrúbil a zase
zazvonil a pobral sa domov.
Na Silvestra o 24 hodine zazvonil na dva
zvony a potom na veži smerom do každého okna zaspieval nábožnú pesničku
Rok nový zase k nám prišiel.
Mzdu mal platenú od domácnosti a to
podľa výmery pôdy v obilí. Okrem toho každá domácnosť bola povinná dať
jemu v roku jeden bochník chleba. Ďalej ešte mal právo chodiť po kolede na
Štedrý večer, na Silvestra a na fašiangy.
Na Štedrý večer a na Silvestra pred
každým domom zatrúbil zavinšoval – Šťastné a veselé sviatky či Nový rok,
za čo dostal odmenu, koláče, peniaze i pálenku, ktorú keď nevládal vypiť
tak ju zlieval do demižóna.
Pri kolede na fašiangy v každej
domácnosti zaspieval:
Fašiangi fašiangi, Veľká noc
príde, kto nemá kožucha zima mu bude. A ja ho tiež nemám len sa tak
trasiem, dajte mi slaniny, nech sa popasiem.
Alebo takto:
Pod šable pod šable aj pod
obušky, všetko si ja vezmem aj plané hrušky. Hentam mne nedali, tuto mne dajú,
zabili komáre slaninu majú. Hentam hore na komore, sedí kocúr na na slanine,
hybajte ho zohnať a mne kus odrezať. Jak mne malý odrežete veliký sa porežete,
jak mne veľký odrežete máličko sa porežete.
Za tým nadskočil a zaželal, že aby
gazdinej tak vysoké konope narostli. Za to, za odmenu dostal kus bračového
údeného mäsa alebo slaniny, čo si nastokával
na ražeň, vajcia do koša i peniaze a pálenku.
Keď niekto v dedine zomrel, tak bol
povinný a poverený pánom notárom isť sa pozrieť na nebožtíka, či skutočne
zomrel a spísať protokol o príčine smrti.
Bol tiež povinný vykopať
v cintoríne jamu pre pochovávanie za čo dostal zaplatené od pozostalých. Po
pohrebe bol pozvaný do domu smútku na pohostenie,či kar.
Túto službu jako sa dalo zistiť
v obci konali:
1.
Ján Vták
v roku 1904 odišiel do USA a tam i zomrel.
2.
Adam Štefanech č.
d. 80
3.
Adam Feranec č.d.
16 (Pod zvoničkou)
4.
Ján Knap č.d. 56
zvaný veľký Jano
5.
Michal Feranec
č.d. 85
6.
Štefan Štefanech
č.d. 55
7.
Juraj Michalec
č.d. 5
8.
Ján Hučko č.d. 43
9.
Martin Slivovský
č.d. 42 od roku 1934 do roku
Okrem služby hlásnika strážili dedinu
i ostatný občania v tomto poriadku: Od 21 či 22 hodine išli na vartu
po jednej osobe z dvoch domov – susedia. Službu konali do 24 hodiny. Potom
zobudili ďalších dvoch susedov, podľa popísaných čísiel domu a títo zase
vartovali do 2 či tretej hodiny rannej. Kto konal vartu nosil so sebou
halapartnu a túto si postupne predávali. Halapartna bola kovaná
v podobe kríža tak 20 krát 30cm z plochého železa upevnená drevenom
porisku o dĺžke jedného metra. Halapartna slúžila na podopieranie, na
obranu a tiež sa verilo, že kto ju má v ruke, k tomu nepristúpi
strašidlo, či zlý duch, pretože halapartna bola vysvätená kňazom.
PÔRODNÁ BABKA
Až do roku 1955 ženy matky rodili doma.
K pôrodu bola zavolaná pôrodná babka a tato prevádzala asistenciu
i ošetrovanie či liečenie rodičky i dieťaťa. Len v zvláštnych
prípadoch bol privolaný do domu lekár. odmenu za tieto práce musel platiť každý
sám.
Tieto služby konala p. Holková
z Vaďoviec, p. Baranovičová z Kostolného, p. Minarechová
z Hrachovišťa, Pilátová z Vaďoviec a posledný čas p. Štefková
z Čachtíc. Okrem oprávnenej pôrod. asistentky chodila k ženám matkám
pomáhať a vysluhovať i p. Anna Kováčiková č.d. z Višňového.
Babky zelinkárky – liečenie chorých:
Pri rôznych ochoreniach občania volali
občania lekára len v krajných prípadoch. Obyčajne keď už mal smrť na
jazyku. S toho dôvodu zomieralo v roku moc občanov, zvlášť detí po
narodení, tak do dvoch rokov. Od roku 1920 do roku 1945 zomrelo v obci
okolo 30 detí. Do roka bolo v obci 5 až 10 pohrebov.
Moc občanov a zvlášť detí zomieralo
preto, že v prípade onemocnenia nedostali včas lekársku pomoc
a zvlášť nie nemocničné liečenie. Liečenie lekárom a či
v nemocnici musel platiť každý sám a bolo to hodne drahé a preto
občania používali rôzne domáce liečenie. V dedine prevádzali domáce
liečenie obyčajní ľudia zvlášť ženy a to u ľudí i u dobytka
a to:
1.
Tomáš Drobena
zvaný uječko a jeho syn Pavel
2.
Judita
Ondrášiková č.d. 6
3.
Alžbeta
Kováčiková č.d. 9
4.
Anna Kováčiková
č.d. 46
5.
Anna Ferancová
č.d. 61
6.
Kobza Martin č.d.
21
Liečenie u 2udí prevádzali podávaním
odvaru z rôznych zeliniek, modlením, zaklínaním, šomráním tajných
otčenášov, masírovali boľavé miesto masťou, sadlom, octom apod. Hodne chorôb
liečili len zariekaním, od urečenia do trochu vody dávali kvorky z chleba,
žeravé uhlíky, zelinky a to dávali piť nemocnému
Na otvorenú ranu dávali
pavučinu a zasypali práškom z prehnitého dreva, máčali močom
a odvarom zo zelín. Dávali na rany tiež dobytčí trus (lajno), na vredy
sadlo zo zajaca a opekanú cibuľu. Na popáleniny dávali z vajca
bielok, topené maslo, ba i soľ. Do boľavých očí fúkali práškový cukor cez
brko, alebo dojčiaca matka vstrekovala do oka materinské mlieko. Opuchlé, či
uderené miesto na tele máčali octom, vínom a potierali nemáčaním, nevarením
a nesolením sadlom z ošípaného. Otlaky na nohách sa liečili zajačím
sadlom, prikladaním listu z podbeľa a psí jazyk. Bolesti reumatické
liečili masírovaním boľavého tela a natieraním sadlom. Pri bolení zubov
prikladali na zuby cesnak, korenie nejaký tymián, od ktorého obyčajne zuby
vypadali. Na vnútorné bolesti žalúdka a čriev dávali piť odvar
z polinky a iných zelín. Zvlášť dávali piť pálenku s mletým
korením zázvorom alebo pálenku varenú zo sadlom.
RÔZNE ZAUŽÍVANÉ ZVYKY
A OBYČAJE
Najviac povier a zvykov sa
zachovávalo v čase obdobia Vianoc a Nového roku. V čase adventu,
to je od 1. dec. do 25 dec. z rána nesmela do iného domu prísť žena ako
prvá. Verilo sa, že prináša do domu nešťastie. 4. dec. na deň sv. Barbory, 6.
dec. na deň sv. Mikuláša, 13. dec. na deň sv. Lucie, 24 dec. na deň Adama
a Evy, 25. dec. na deň narodenia Ježiša Krista i 26 dec. na deň sv.
Štefana mučedlníka chodili vinšovať a koledovať zvlášť deti. Za
koledovanie a vinšovanie dostali odmenu peniaze, lieskovce, orechy
i koláče. Starší boli odmenení pálenkou a chlebom. Pri koledovaní na
deň sv. Barbory a Lucie chodievali preoblečení chlapci za dievčatá
a dievčatá za chlapcov.
Na štedrý deň 24. dec. sa robili
v domácnosti veľké prípravy na vianočné hostenie. Starší ľudia sa postili
po celý deň nejedli ani nepili až potom pri Štedrej večeri.
Pri štedrej večeri domácich pri stole
obsluhovala len matka gazdiná. Ostatní museli sedieť a neodchádzať od
stola. Pod stolom bola dokola pretiahnutá silná pásavá reťaz, na ktorej mali
mať všetci položené nohy, že aby boli zdravý a aby sa rodina držala
pohromade. Vianočný stromček býval dosť skromný a bol zavesený nad stolom.
Večerať sa započalo tak, že gazdiná domu
prinášala prvé jedlá ako oblatky, med, jablká a orechy i jeden
bochník chleba na riečici. Tri krát zaklopala na dvere izby a zavolala
„Otvorte“ Hlava rodiny sa od stola spýtala „Čo nesiete“ Gazdiná odpovedala
„Vysokú penu a hustú smotanu“ To sa opakovalo tri krát a potom jej
dvere otvoril hlava rodiny. Gazdiná ticho vkročila do izby, v jednej ruke
držala vo svietniku veľkú sviecu a v druhej riečicu s dobrotami.
Pri dverách postála a zavinšovala:
Vinšujem
nášmu domu šťastné a veselé Vianočné
sviatky,
aby nám dal Pán Boh zdravia štastia a hojného
Božieho požehnania, všetko dobré čo si
od milého Pána
Boha žiadame a pýtame a po smrti
královstvo nebeské .
Potom prikročila ku stolu, sviecu ako
slávnostné svetlo položila na prostred stola a začala sa večera. Verilo sa
že, na koho sa nakloní horiaci knot na sviečke, že ten do roka zomrie.
Preto zvlášť deti tajne otáčali svietnik
zo sviečkou na iného z detí. Ako prvé jedlo boli Vianočné oblátky natreté
z medom, potom varená pálenka, táto sa dávala za štamperlíki detom. Potom
kapustová polievka s klobásou makové buchty zvané bobále, hodne veľké, to
že aby bola dobrá úroda obilia. Naposledy sa jedlo ovocie, lúpali sa orechy
a lieskovce.
Na Štedrý večer i na Silvestra chodieval
po kolede i hlásnik a cigáni. Cigán Anton Baláž s manželkou
Agnešou chodili ako prvý. Pri dverách alebo pod oknom zaspievali :
1.
Doma ste, môj pane gazda oni sedia na kraj stola, pri
ních čupka šobolová
2.
Pri tej čupče 300 zlatích, dva červené dva dukáty
3.
Máteli nám dáti, nedajte nám státi vašu striešku
ošklbeme, pod nôžky si posteleme.
Potom zavinšovali šťastné
a veselé sviatky a dodali:
Pánu
gazdovi vinšujeme aby sa mu urodilo 100 kôp reži
100 kôp žita 100 kôp
jačmena 100 kôp hrachu a tak po
100 kôp
ostatných kultúr.
Gazdinej
zase vinšovali aby sa jej uliahlo 100 húseniec
100 kureniec 100 káčeniec i 100
mačeniec .
Keď bol
v dome mládenec tak ešte dodal : Vášmu
mládencovi
vinšujeme tolko frajerok kolko máte na
fogaši širianek.
Ked bola
dievka v dome tak zase : Vašej dievke tolko
frajerov
kolko máte na fogaši tanierov.
Za odmenu dostali koláče
a pálenku. Cigán Jozef Baláž so ženou chodili po kolede tak o pol
hodiny pozdejšie a spievali zase túto pesničku :
1.
Na Vianoce, na Vianoce na tie hody zamŕzali blatá vody
2.
Len tá jedna nezamrzla čo Mária syna okúpala
3.
Okúpaj si, okúpaj si kolembaj si háju belu syn môj
milí
4.
Jak ho darom, tak ho darom darovali – Ježiškom ho
menovali
5.
Toto je ten, toto je ten, ten pustý dom narodil sa Pán
Kristus v nom
Potom ešte zavinšovali šťastné
a veselé sviatky a Nový Rok, prijali odmenu a šli o dom
ďalej.
Od 6. januára, deň troch kráľov až do
popolnej stredy bola doba fašiangov, kedy sa zvlášť poriadali svadby
a veselé fašiangové zábavy.
Od popolnej stredy až do Veľkej noci bola
doba pôstna. Bolo to 6 nedieľ.
V tomto čase sa zvlášt
v piatok nejedlo mäso. Vo štvrtok – menoval sa zelený štvrtok pred Veľkou
nocou, v noci na veľký piatok mládenci tajne poznášali na verejné
priestranstvá v obci i do potoka na lávky, hospodárske zariadenia,
vozy, pluhy, rebríky, brány kolečko a pod. To bolo že podľa biblickej histórie v tú noc sa
diali hrozné veci – v čase umučenia a smrti Ježiša Krista.
Na veľký piatok sa občania chodili ráno
umývať do potoka. Na Veľkonočný pondelok sa prevádzala šibačka
a oblievačka.
V noci z 30. apríla na 1. mája
mládenci stavali máje na každom dvore, alebo pred domom kde bývali dievčatá. Na
prvého mája odpoludnia chodili s muzikou po domoch kde postavili máje, tam
hudba zahrala, mládenci si zatancovali z dievčatámi i gazdinou, začo
prijali odmenu. Potom sa konala zábava – veselica v hostinci alebo na
ohradenom priestranstve pre všetkých občanov.
SVATBY
Svatby sa poriadali v dňoch pondelok
a utorok. Na svatbu rodinu pozývali družbovia. K sobášu a do
kostola, chodievali pešo alebo na konských záprahoch na vozoch
v rebriniakoch, do Nového Mesta nad Váhom, niekedy i do Kostolného.